Waarom gevelisolatie?

Gevelisolatie is een effectieve manier om woningen en gebouwen te isoleren. Door de buitengevel goed te isoleren heeft u geen last meer van vocht en tocht. Gevelisolatie is duurzaam, milieuvriendelijk én zorgt voor een aanzienlijke besparing op stookkosten.

Gevelisolatie is duurzaam

Duurzaamheid en gevelisolatie gaan hand in hand. Buitengevels die niet zijn geïsoleerd verliezen veel warmte. Door buitengevels te isoleren blijft de warmte in de woning/het gebouw aanwezig. Het is makkelijker om de temperatuur constant te houden en de verwarming zal minder vaak aanslaan. Dit leidt tot een aanzienlijke besparing op stookkosten. Dat is goed voor de portemonnee én het milieu. Minder gasverbruik leidt immers tot minder CO2-uitstoot.

Gevelisolatie en comfort

Kou en tocht in een woning of kantoorruimte zijn onbehagelijk en hinderlijk. Kieren in de gevels kunnen tocht veroorzaken. Door de buitengevel te isoleren worden kieren gedicht en koudebruggen – een plek waar isolatie onderbroken is – aangepakt. U zult hierdoor minder koude luchtstromingen voelen. Bovendien blijft de ruimte beter op temperatuur. Gevelisolatie zorgt voor comfort.

Soorten gevelisolatie

Er zijn verschillende manieren waarop buitengevels geïsoleerd kunnen worden.

• Spouwmuurisolatie

Bij spouwmuurisolatie wordt de spouw gevuld met isolatiemateriaal. Een spouwmuur bestaat uit twee evenwijdige muren. De open ruimte, de spouw, wordt met isolatiemateriaal gevuld door kleine gaatjes in de muur te boren. De ruimte tussen de muren kan worden gevuld onder andere met steenwol, korrels en pur. Spouwmuurisolatie wordt pas interessant in combinatie met buitengevelisolatie. Met enkel spouwmuurisolatie verbeteren de isolatiewaarden slechts minimaal.

• Buitengevelisolatie

Bij buitengevelisolatie wordt het gebouw als het ware ingepakt. Een doeltreffende methode die zorgt voor een hoge isolatiewaarde. Bij buitengevelisolatie wordt de buitenzijde van de gevel bewerkt. Buitengevelisolatie is interessant als spouwmuurisolatie niet voldoende is of als de gevel in slechte staat verkeert. De buitengevel kan worden afgewerkt met houten panelen, kunststof platen, stucwerk én steenstrips. Hierdoor krijgt de buitengevel een nieuwe look.

Vragen over gevelisolatie?

Heeft u vragen over gevelisolatie? Neem contact op. Bent u op zoek naar een vakman en experts in gevelisolatie? Bekijk dan het Stichting KGS-ledenoverzicht.

Technische informatie

Bent u een vakman en lid van Stichting KGS? Ga dan naar de databank voor technische informatie, specificaties, tekeningen, instructies en nog veel meer…