Subsidie op gevelisolatie

Kwaliteit buitengevelisolatie met steenstrips wordt steeds beter
9 november 2016
Eerste KGS-keurmerk
21 december 2016

Subsidie op gevelisolatie

subsidie op gevelisolatie

Voor huiseigenaren en verenigingen van eigenaren (VvE’s) die energiebesparende maatregelen treffen, is er subsidiegeld beschikbaar. Huiseigenaren en VvE’s die ten minste twee soorten isolatie toepassen, kunnen via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland subsidie aanvragen.

Soorten isolatie

Om in aanmerking te komen voor deze subsidieregeling dient u ten minste twee soorten isolatie toe te passen. Bijvoorbeeld:

• dakisolatie
  • gevelisolatie
  • vloerisolatie
  • spouwmuurisolatie
  • hoogrendementsglas

Waarom gevelisolatie

Hoewel elke energiebesparende maatregel effect sorteert, is de ene maatregel doeltreffender dan de andere. Gevelisolatie is een bijzonder effectieve manier om woningen en gebouwen te isoleren.

Buitengevels die niet zijn geïsoleerd, verliezen veel warmte. Door buitengevels te isoleren blijft de warmte in de woning of het gebouw aanwezig. Het is makkelijker de temperatuur constant te houden en de verwarming slaat minder vaak aan. Dit leidt tot een aanzienlijke besparing op de stookkosten. Dat is goed voor de portemonnee én het milieu. Minder gasverbruik leidt immers tot minder CO2-uitstoot.

Bouwkundige voordelen gevelisolatie

Daarnaast heeft gevelisolatie een aantal bouwkundige voordelen. Zo is er bij renovatie waarbij wordt gebruikgemaakt van steenstrips, geen afbraak van de oude buitengevel nodig. Ook zijn er géén geveldragers in bouwlagen nodig. Bovendien is zowel verticale als horizontale montage mogelijk, zodat ook plafonds kunnen worden voorzien van isolatiemateriaal.

Eisen gevelisolatie

Om in aanmerking te komen voor de subsidieregeling moet u als huiseigenaar en VvE voldoen aan een aantal eisen. Zo moet het isolatiemateriaal voor de gevel een minimale Rd-waarde van 3,5 [m2K/W] hebben. Afhankelijk van het type woning gelden er minimale oppervlakten waarover de energiebesparende maatregelen worden uitgevoerd. Voor een vrijstaande woning is de minimale oppervlakte voor gevelisolatie 55 m2. Voor een gebouw is de minimale oppervlakte 13 m2 vermenigvuldigd met het aantal appartementen in het gebouw.

Subsidie aanvragen

Bent u van plan om maatregelen te treffen voor energiebesparing? U kunt tot en met 31 december 2018 de subsidie energiebesparing eigen huis aanvragen. Er is in totaal 60 miljoen euro beschikbaar. De subsidieaanvraag kunt u indienen via www.rvo.nl.

Vragen over gevelisolatie

Heeft u specifieke vragen over gevelisolatie? Neem dan contact met ons op. Stichting KGS: eerlijke informatie over gevelisolatie en steenstrips.

Bronnen: Overheid.nl, RVO.nl