Waarom corporatiewoningen eind 2020 geen gemiddeld energielabel B hebben

Toon alles

Waarom corporatiewoningen eind 2020 geen gemiddeld energielabel B hebben

201701 Energielabel B

De Nederlandse overheid wil energie besparen en daarom moeten alle corporatiewoningen in 2020 een gemiddeld energielabel B hebben. Woningcorporaties zijn naarstig op zoek naar manieren om het energieverbruik van woningen te verlagen. Het aanbrengen van gevelisolatie op de buitengevel is een manier om woningen te isoleren en de stookkosten te verlagen. Helaas gaat het aanbrengen van buitengevelisolatie vaak mis.

Wel aannames, geen plan

Veel woningcorporaties kiezen voor buitengevelisolatie. Logisch, want de meeste winst is te behalen door oude buitengevels te isoleren. Het aanbrengen van buitengevelisolatie is een vak apart. Een vak dat niet iedereen verstaat. Hierdoor wordt er vaker op basis van aannames gewerkt dan dat een degelijk plan de leidraad is voor de uitvoering van het werk.

Schade en hoge herstelkosten

Door het ontbreken van een volledig werkplan, is vaak niet gespecificeerd welke materialen gebruikt moeten worden. Hierdoor komt het regelmatig voor dat aannemers goedkopere en kwalitatief minder goede producten gebruiken. Bij de oplevering is er op het oog niks aan de hand, maar jaren nadat de verbouwing is afgerond ontstaan er problemen en kunnen de schadeherstelkosten hoog oplopen.

Eerst advies inwinnen, dan aanbesteden

Goed aangebrachte buitengevelisolatie gaat jaren mee en heeft weinig onderhoud nodig. Stichting Kenniscentrum Gevelisolatie Steenstrips (KGS) adviseert woningcorporaties daarom om eerst advies in te winnen bij een onafhankelijke gevelisolatie-expert, voordat het werk wordt aanbesteed. Als duidelijk is wat de mogelijkheden zijn en is vastgesteld welke materialen het meest geschikt zijn, dan geeft dat op voorhand duidelijkheid aan alle betrokken partijen: aanbesteder, uitvoerder en leverancier.

Voordelen onafhankelijk advies

Als bij de aanbesteding dit onafhankelijke, bindende advies wordt toegevoegd, dan heeft dat op de korte én lange termijn een aantal voordelen:

1. Partijen die zich inschrijven op de tender, weten precies waaraan de offerte moet voldoen. Dit geeft de aanbesteder inzicht en helderheid over de offerte en de kosten.
  2. Voordat de werkzaamheden starten is bekend welke werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Dat zorgt voor zekerheid bij uitvoering door applicatiebedrijf en aannemer.
  3. De onafhankelijke gevelisolatie-expert adviseert en controleert of de gevelisolatie en/of -verfraaiing conform kwaliteitsrichtlijnen wordt aangebracht.
  4. De kwaliteit van de gevelisolatie is hoog en heeft weinig onderhoud nodig.
  5. De verbouwing kan verzekerd worden, bijvoorbeeld via het Gevel Garantieplan. De woningcorporatie krijgt daarmee zekerheid van schadeloosstelling, ongeacht wat er in de toekomst met de betrokken bedrijven gebeurt (bijvoorbeeld een faillissement).

Energielabel B; een utopie

Zolang woningcorporaties op de huidige manier werken blijven aanbesteden en sommige aannemers meer waarde hechten aan hun eigen portemonnee dan aan de kwaliteit van hun werk, blijven goed geïsoleerde gevels een utopie. En wordt de 2020-deadline niet gehaald.

Of werkelijkheid?

Heeft u specifieke vragen over gevelisolatie en bent u van plan om vóór 2020 de gevels te laten isoleren? Neem dan contact op met Stichting KGS: eerlijke informatie over gevelisolatie!

Comments are closed.