Stichting KGS ontvangt BRL 1336 Buitengevel isolatie met keramische afwerkingen

Onderzoeksrapport vergelijk steenstrips nu beschikbaar
31 januari 2019
Renowall sluit zich aan bij KGS!
19 mei 2020

Stichting KGS ontvangt BRL 1336 Buitengevel isolatie met keramische afwerkingen

Een heugelijk moment op 10 april op de beurs Building Holland; de langverwachte BRL 1336 Buitengevel isolatie met keramische afwerkingen zag officieel het levenslicht. Op de stand van Gevel Garantie Plan, kreeg Jan Harms, voorzitter van Stichting KGS, de BRL uitgereikt door Insula Certificatie directeur Adnan Bektesevic.

“Dit is een belangrijke stap voor buitengevelisolatie met keramische steenstrips”, zegt Jan Harms  met de zojuist ontvangen BRL in handen. “In de afgelopen jaren merkten we regelmatig dat er bij gemeenten en opdrachtgevers een zekere aversie bestond tegen afwerking met keramische steenstrips. Heel jammer want de combinatie buitengevelisolatie met keramische afwerkingen is steengoed. Maar door twijfel en zelfs angst over de betrouwbaarheid, de kwaliteit, de duurzaamheid werd deze afwerking vaak geweigerd. Met deze officiële BRL hebben we een sterk officieel stuk in handen waar we de twijfelaars mee over de streep kunnen trekken.” De BRL is 11 april in de Staatscourant gepubliceerd en is daarnaast verkrijgbaar via Insula Certificatie en Stichting KGS.

Kwaliteit waarborgen

Ook Adnan Bektesevic sprak van een mooi moment. “We zijn er zo’n 2,5 jaar geleden voor het eerst benaderd door KGS met de vraag om deze BRL op te stellen”, zegt de directeur van Insula Certificatie, de certificerende instelling die de BRL opstelde. “Er bleek ook vanuit andere partijen veel vraag naar, vandaar dat we dit hebben opgepakt. We hebben er hard aan gewerkt met een heleboel partijen en we zijn blij dat we hem nu aan KGS mogen overhandigen en zo de kwaliteit van buitengevelisolatie met keramische afwerkingen kunnen helpen waarborgen.”

Dank voor de TC

Harms bedankte Insula Certificatie voor de BRL en prees de inzet van alle partijen die aan de totstandkoming hebben meegewerkt. Vooral de technische commissie die onder andere de BRL-tekst toetste op praktische toepasbaarheid, kreeg een pluim. Die TC bestond uit vertegenwoordigers van Stichting KGS-leden Isomo Bricks, Vandersanden group, Uni-Advies afbouw, Brickworld en Klipla.

Attest voor Vandersanden group

In het verlengde van de overhandiging van de BRL was er nóg een feestelijke gebeurtenis. Vandersanden group ontving het eerste op basis van de BRL gebaseerde attest voor een gevelisolatiesysteem met keramische afwerking. Directeur Peter Delsing toonde zich verguld met de primeur en de erkenning voor zijn E-board systeem. “We weten al jarenlang dat ons E-board systeem goed en betrouwbaar is; dat wijzen de vele tests wel uit die we hebben laten uitvoeren. In België hebben we al lange tijd ATG. Dat we die kwaliteitsnorm nu ook naar Nederland kunnen doortrekken met dit officiële attest van nu een onafhankelijke instantie als Insula Certificatie, is een kroon op ons werk.”

Geen eindpunt maar een begin

Het heffen van de champagneglazen op de mooie prestaties wil niet zeggen dat het werk gedaan is. “Het attest verkrijgen is belangrijk, maar net zo belangrijk is het om het te behouden”, zegt Harms. “Dus als Vandersanden het systeem op enig moment wil aanpassen, dan moet die wijzigingen wel binnen de BRL passen.” Die wijzgingen zullen dan ook weer door Insula Certificatie worden beoordeeld. Daarnaast zullen ook andere systeemhouders hun systemen willen laten beoordelen om een attest te verkrijgen. En de geaccrediteerde certificerende instelling staat ook nog een hoop werk te wachten met het toetsen en controleren van verwerkende bedrijven die voor procescertificering in aanmerking willen komen. “BRL 1336 gaat immers niet alleen over de kwaliteit van een systeem, maar over meer”, zegt Besektevic daarover. “Want ook een goed systeem kun je hartstikke fout toepassen.”