Een nieuwe jas voor 43 woningen

Cursus door deelnemers met succes afgerond
12 maart 2018
Ledenbijeenkomst KGS groot succes
30 april 2018

Een nieuwe jas voor 43 woningen

Jaap Kooi: “Ik had totaal geen goed gevoel bij het toepassen van steenstrippen. Wij hebben ze gebruikt bij een project in het verleden maar toen de temperatuur naar beneden ging, vielen de (minerale) strippen er spontaan van af.

Daar was ik dus wel even klaar mee. Dat veranderde toen ik op een beurs Jan Harms tegenkwam die  mij uitdaagde om toch nog eens naar het gebruik van keramische steenstrippen te kijken. Jan vertelde dat ze binnen de stichting KGS diverse goede systemen en ook applicateurs hebben en wist mij te overtuigen dat een proef (onder toezicht) met het keurmerk van de stichting, echt de moeite waard zou zijn.

Zo’n uitdaging ga ik niet uit de weg en inmiddels hebben we het systeem toegepast bij een project van 9 woningen in Appingedam en nu zijn we bezig met 34 woningen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een prima systeem is en we goed begeleid worden”.

Kooi Bouwbedrijf

Jaap Kooi is eigenaar/ directeur van Bouwbedrijf Kooi in Appingedam. Een middelgroot bouwbedrijf met 80 medewerkers. Zijn vader heeft het gestart in 1945 waarna Jaap het bedrijf verder heeft uitgebouwd tot wat het nu is.

Bouwbedrijf Kooi is actief in de woningbouw, utiliteitsbouw, projectontwikkeling en verbouw, renovatie en restauratie van woningen.  Jaap zag al een aantal jaren geleden de trend richting prefab en heeft geïnvesteerd in een eigen fabriek waar prefab elementen worden gebouwd.

De fabriek is zo’n tien jaar geleden neergezet waarbij in aanvang  werd gewerkt met beton. Dat materiaal bleek echter veel te zwaar te zijn waardoor er de nodige uitdagingen met vervoer en verwerking waren. Daarbij is het voor het aardbevingsgebied belangrijk dat er zo licht mogelijk gebouwd wordt.  Een aantal jaren geleden is de fabriek omgebouwd voor het werken met houtskelet elementen.

kooi 2

Aardbevingsgebied

Bouwbedrijf Kooi is gevestigd in het hart van het aardbevingsgebied. In de rest van Nederland kan men zich vaak  nauwelijks voorstellen wat voor een uitdaging dat betekent voor de regio, de bewoners maar ook voor de bouwsector.

Een aantal jaren geleden is in een akkoord met Hans Alders (Nationaal Coördinator Groningen)  en de woningcorporaties besloten om op grote schaal, ca. 1650 huizen, te versterken en tegelijk energieneutraal ( nul op de meter) te maken.  Voor nu is het aantal teruggebracht tot 375, opgedeeld in diverse projecten, zoals  o.a. in Appingedam.

De reden voor het terugbrengen van het aantal is dat in de praktijk is gebleken dat het versterken en energieneutraal maken, zulke hoge kosten met zich meebrengt, dat een woning voor bijna hetzelfde geld kan worden afgebroken en opnieuw gebouwd  kan worden.

Verder hebben deze trajecten nodige uitdagingen. Zo is er een dringend tekort aan wisselhuizen en is het voor bewoners ook niet altijd mogelijk om een hogere huur te betalen die passend is bij een gerenoveerde woning.

Project Appingedam met 43 woningen

Voor dit project heeft de woningbouwvereniging ervoor gekozen om de woningen van een nieuwe jas te voorzien. De binnenkant blijft hetzelfde en de buitenkant wordt vervangen door steenstrippen op geïsoleerde sipspanelen.

De bewoners gaan 2 maanden uit hun woning en bij terugkomst hebben ze een prachtige woning  die ook nog eens energieneutraal is door het gebruik van een warmtepomp en zonnepanelen.

Jaap: “Bij dit project hebben we samengewerkt met Duo Systems en de applicatie is gedaan door HTS Gevelwerken voor het eerste deel en Strijker Duurzame Gevels, voor het tweede deel. Uni Advies heeft ons geadviseerd en het hele project is met het keurmerk van de Stichting KGS uitgevoerd. Mijn mensen zijn heel blij met de adviezen en deskundigheid van alle betrokkenen. De steenstrips zijn in de fabriek vakkundig opgebracht en met de deskundigheid van KGS zijn wij bijvoorbeeld in staat geweest de detailopsluitingen te optimaliseren.

Het resultaat mag er zijn: Een prachtig mooie jas die zo licht mogelijk is, waarmee deze bewoners vele jaren vooruit kunnen”.